13/
05/2013
Oceń artykuł:
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek
ocena: 4,53 na 5 możliwych
na podstawie 17 głosujących osób.
Loading...

Samochodem po włoskich drogach

Chcąc dojechać na toskańską wieś możesz oczywiście skorzystać z komunikacji miejskiej, ale raczej rzadko zdarza się przystanek tuż pod wybranym domem. Jeśli zatem nie zamierzasz dźwigać swoich bagaży, masz do wyboru dwie możliwości: możesz dolecieć do Włoch samolotem i wypożyczyć auto na lotnisku albo dojechać na miejsce własnym samochodem. W obydwu przypadkach warto zapoznać się z cenami oraz z podstawowymi przepisami i zasadami obowiązującymi na włoskich autostradach.

Którędy do słonecznej Italii?

Porady dla tych, którzy zdecydowali się dojechać własnym samochodem do Włoch. W zależności od tego, w której części Polski mieszkasz, możesz wybrać jedną z trzech optymalnych tras.

Przez Niemcy i Austrię

Jadąc przez Niemcy, niemal cały czas podróżujesz bezpłatnymi autostradami. Odcinek przez Austrię również pokonujesz autostradą, ale trzeba za to zapłacić, kupując odpowiednią winietkę. Po krótkim odcinku w Austrii wjeżdżasz do Włoch niedaleko Trydentu.

Przez Czechy i Austrię

Dla osób mieszkających w południowej, południowo-zachodniej lub centralnej części Polski najlepiej będzie jechać przez Czechy i Austrię. Granicę przekraczasz w Cieszynie i kierujesz się kolejno na Brno, do granicy czesko-austriackiej, a następnie do Wiednia. Stąd jedziesz na południe do Graz, potem do Klagenfurtu i do granicy z Włochami. To jedna z najpopularniejszych, ale i najdroższych tras do Włoch.

Przez Słowację, Węgry i Słowenię

Ci, którzy mieszkają we wschodniej i południowo-wschodniej Polsce mogą rozważyć opcję trzecią. Ta trasa jest najdłuższa, licząc od granicy z Polską. Granicę przekraczasz w Chyżnym i kierujesz się do Trenczyna. Potem jedziesz autostradą w stronę Bratysławy, a w dzielnicy Rusovce przekraczasz granicę z Węgrami. Następnie kierujesz się kolejno na Mosonmagyaróvár, Csorno, Szombathely i Kőrmend. Stąd należy udać się do przejścia granicznego ze Słowenią Bájnsenye/Hodoš, i dalej do Mariboru, Lublany, i Novej Goricy.

Ile zapłacisz za dojazd

Sprawdź ceny

Aby przejechać przez Austrię, trzeba wykupić 10 dniowe winietki. Jedna kosztuje 47,50 zł. Jeśli wybierasz się na dwutygodniowy urlop to jedna oczywiście nie wystarczy. Dodatkowo, niezależnie od posiadanej winiety, przejazd przez przełęcz Brenner kosztuje 8,50 €. Brak winietki, na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu karany jest mandatem w wysokości 215 Euro+ koszt wykupienia winietki.
Na terytorium Austrii można je kupić w biurach automobilklubu austriackiego (OAMTC), urzędach pocztowych, kioskach, na stacjach benzynowych oraz w punktach pobierania opłat drogowych.
10 dniowa winieta za przejazd autostradą przez Czechy to koszt 64 zł. Za miesięczną trzeba zapłacić 86,5 zł. Na winietce należy wpisać numer rejestracyjny pojazdu. Brak winietki karany jest mandatem w wysokości 15.000 CZK płatnym gotówką u policjanta. Winietki można kupić na granicach, stacjach benzynowych i na poczcie.
By przejechać słowacką autostradą należy wykupić 10 dniową winietkę za 54,5 zł lub 30 dniową za 72 zł. Na Węgrzech 7 dniowa winietka kosztuje 64,50 zł, a 30 dniowa – 98 zł. Natomiast w Słowenii odpowiednio 78 zł i 146 zł. Jeżeli wybierasz się na dwutygodniowy urlop, zawsze bardziej opłacać się będzie zakup jednej miesięcznej winietki, zamiast dwóch krótszych.

Kup winiety przed wyjazdem

Ceny powyższych winietek pochodzą ze strony PZM Travel. W Polsce można je kupić w biurach turystyki PZM, w delegaturach granicznych PZM lub przez Internet na www.pzmtravel.com.pl. Ceny podane w PLN zawierają marżę handlową z VAT.

Wjeżdżamy do Włoch

Strzesz się mandatu!

Na włoskich autostradach obowiązuje ograniczenie prędkości do 130 km/h (podczas deszczu 110 km/h). Policja toleruje zwykle 5 procentowe odstępstwo od ograniczenia, czyli bez finansowych konsekwencji najszybciej możesz poruszać się z prędkością 136 km na godzinę. Za przekroczenie prędkości o 40 km/h możesz dostać mandat w wysokości 500 euro i stracić prawo jazdy na okres nawet do 3 miesięcy. Jeżeli cudzoziemiec nie posiada gotówki, policja będzie eskortowała go do najbliższego bankomatu. Na wielu odcinkach zamontowane są prawie niewidoczne fotoradary, a w niektórych miejscach działa system Tutor – automatycznie rozpoznaje tablice rejestracyjne i sprawdza średnią prędkość na danym odcinku. Zwróć zatem uwagę na miejscowych kierowców, – jeśli jadą wolniej niż dozwolona prędkość, to być właśnie z tego powodu.

Zjedź na prawo

Pamiętaj też, że we Włoskim kodeksie drogowym – tak jak z resztą w Polskim – jest zapisany nakaz jazdy prawym pasem. Po wyprzedzeniu wolniej jadącego pojazdu należy jak najszybciej powrócić na prawy pas. Dzięki temu jazda po autostradzie będzie bardziej płynna i zaoszczędzisz na ewentualnym mandacie.

Tak jak w Polsce..

Włoskie przepisy drogowe (podobnie jak Polskie) nakładają na kierowców obowiązek posiadania w aucie pasów bezpieczeństwa na przednich siedzeniach (z tyłu – jeśli są zamontowane), apteczki i gaśnicy. Niezbędna jest również odblaskowa kamizelka, którą obowiązkowo musisz założyć, gdy podczas awarii samochodu wysiadasz z niego na autostradzie.

Wiele wypożyczalni samochodów we Włoszech każe sobie za nią dopłacać!

Światła mijania poza terenem zabudowanym muszą być włączone przez całą dobę, obowiązkowe są także w tunelach. Telefonu komórkowego w czasie jazdy można używać tylko z zestawem głośnomówiącym.

Na włoskiej autostradzie

wjazd-na-autostradeNa tle innych państw europejskich przejazd włoskimi autostradami jest stosunkowo drogi. Opłaty różnią się zależności od kategorii pojazdu i naliczane są w oparciu o liczbę przejechanych kilometrów. Wysokość opłat za przejazd poszczególnymi odcinkami autostrad jest zróżnicowana i zależy od klasy autostrady i stopnia jej skomplikowania. Z reguły przejazd autostradami na równinach jest nieco tańszy niż przez tereny górzysty, gdzie występują tunele i estakady. Zwolnione z opłat są nieliczne odcinki autostrad w biedniejszych regionach na południu Włoch.

utomat do płacenia za autostradęWjeżdżając na autostradę pobierasz bilet, który jest podstawą do wniesienia opłaty przy wyjeździe. Na wszystkich zjazdach z autostrady znajdują się bramki. Zielone światło przy bramce oznacza, że jest czynna. Przy punktach poboru opłat zobaczysz trzy rodzaje tablic.

Białe tablice

autostrada-biala-tablica-gotowkaOznaczają płatność gotówką w Euro. To najwygodniejsza i najbezpieczniejsza opcja dla zagranicznych turystów. Jeśli na znaku narysowana jest ręka to znaczy, że płacisz kasjerowi. Gdy na obrazku są tylko pieniądze – obsłuży cię maszyna: należy wsunąć do niej bilecik pobrany przy wjeździe. Na wyświetlaczu zobaczysz wysokość opłaty za przejazd. Wsuwasz banknot lub wrzucasz monety do specjalnego podajnika. Potem pozostaje odebrać resztę i ruszać w dalszą drogę. Maszyna podaje komunikaty głosowe w czterech językach do wyboru. W przypadku awarii urządzenia specjalnym przyciskiem możesz wezwać obsługę punktu.

Niebieskie tablice

autostrada-niebieska-tablica-karta-platniczaTo płatność kartą: kredytowa, bankomatową lub autostradową Viacard. Karty te nie są przyporządkowane do poszczególnych pojazdów, co umożliwia dowolne korzystanie z nich w różnych samochodach. Karta Viacard może być również używana na przejazdach, gdzie pracują operatorzy kasowi. Możesz ją kupić jeszcze przed wyjazdem na stronie PZM Travel. Dostępne są wersje z limitem 25 i 50 Euro. Musisz mieć jednak pewność, że kredyt, jakim dysponujesz, wystarczy na uiszczenie opłaty za przejazd (lub możesz mieć dodatkową kartę). Korzystając z automatu przy zjeździe nie możesz dopłacić różnicy gotówką.

Żółte tablice

autostrada-zolta-tablica-telepassTam działa automatyczny system naliczania opłat Telepass. Mogą przejeżdżać tędy samochody posiadające specjalny odbiornik, na którym zapisywane są dane pojazdu. Przekaźnik w punkcie opłat rejestruje dane urządzenia i przekazuje je do rozliczenia przejazdu. W przypadku gdy wjedziesz na Telepass bez tego urządzenia, samochód zostaje zatrzymany. Obsługa dolicza wówczas opłatę manipulacyjną i kwotę za przejazd.

Uwaga: jeśli zgubisz bilet, zapłacisz tak, jakby samochód wjechał na autostradę na najdalszym możliwym wjeździe.
Słowem, zostanie ci naliczona maksymalna możliwa opłata.

Oblicz koszty przed wyjazdem

Mapę autostrad oraz kalkulator opłat znajdziesz na stronie firmy zarządzającej autostradami we Włoszech (http://www.autostrade.it/en/). Strona dostępna jest w wersji angielskiej, a miasta między którymi chcesz wyliczyć odległość i koszt przejazdu trzeba wpisać w oryginale, czyli np. nie Rzym tylko Roma, nie Florencja tylko Firenze.

Tankuj z głową

We Włoszech benzyna bezołowiowa to senza piombo, olej napędowy – gasolio, a gaz – GPL. Stacje samoobsługowe, choć nieco tańsze, obcokrajowcom sprawiają kłopot, ponieważ automatyczny system obsługi płatności jest po włosku. Lepiej korzystać z normalnych stacji z obsługą, gdzie można po zatankowaniu zapłacić człowiekowi kartą czy gotówką. Nawet, jeśli na stacji widnieje napis Aperto 24 Ore (otwarte całą dobę), nie oznacza to, że jest tam całodobowa obsługa. Jeśli jest to poza autostradą, to najpewniej w nocy sprzedaż jest samoobsługowa, dlatego warto zapoznać się także z tym rodzajem tankowania.

Na stacji samoobsługowej

Najpierw programujemy dystrybutor. Wszystkie polecenia będą się pokazywać na dystrybutorze, więc nie ma obaw, że coś pominiesz. Pamiętaj tylko numer swojego dystrybutora. Jeżeli płacisz kartą płatniczą, proces ten przypomina korzystanie z bankomatu. Jeśli gotówką – umieszczasz ją w odpowiednim miejscu i możesz rozpoczynać tankowanie.
Automat poprosi o informacje, ile maksymalnie chcesz wydać na paliwo. Po wpisaniu kwoty, do samochodu wleje się dokładnie tyle benzyny, ile wynosi wynik podzielenia deklarowanej sumy przez cenę za jego litr. Jeżeli chcesz w 100% zapełnić bak, podaj wyższą kwotę. Wtedy dystrybutor wleje paliwo do pełna, a ty zapłacisz kwotę w pełni odpowiadającą cenie paliwa, która została zatankowana.

Tradycyjnie przy kasie

Jeżeli jednak wybierzesz tradycyjną stację z obsługą, zwróć uwagę, czy dystrybutor, do którego podjechałeś ma napis SERVITO (zazwyczaj stoją one bliżej budynku). Jeśli tak, oznacza to, że benzynę naleje ci obsługa, a ty możesz zapłacić nawet 10 centów więcej za litr paliwa. Jeśli nie chcesz zostać obsłużony, wybieraj stanowisko z napisem SELF (czyli samoobsługa).
Przy tankowaniu gazu – tak jak w Polsce – niemal zawsze musisz poczekać na obsługę, ale nie jest to dodatkowo płatne. We Włoszech nie każda stacja oferuje gaz, ale nie ma większego problemu ze znalezieniem takiego dystrybutora.

Zatankuj wcześniej

Jeśli chcesz zatankować auto poza autostradą, warto o tym pamiętać od poniedziałku do piątku w standardowych godzinach pracy, a w sobotę najczęściej do południa. Małe stacje zwykle nie są czynne całą dobę. Poza tym zamykane są także podczas sjesty nawet na 3-4 godziny w ciągu dnia.

The following two tabs change content below.

Tomek (obsługa)

Ostatnie wpisy Tomek (obsługa) (zobacz wszystkie)

Twój komentarz

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.